Zo zorg je ervoor dat je medewerkers meehelpen personeel te werven

 

PostBeyond-Employee-Advocacy-Social-Business-Enterprise-Scale-Software

Je medewerkers. Er zijn geen betere ambassadeurs van je organisatie. Hoe zorg je ervoor dat zij jou helpen om nieuwe mensen te werven? Voor jullie 5 tips om meer employee advocacy te kweken.

Mensen die binnenkomen via huidige werknemers, blijven gemiddeld langer, zijn sneller ingewerkt en blijken uiteindelijk zelfs ook meer betrokken bij de organisatie dan mensen die nog helemaal onbekend zijn. Referral recruitment zou dé manier zijn om effectief en tegen relatief lage kosten goede medewerkers aan te trekken. Het is niet alleen goedkoop, maar ook nog eens enorm effectief.

De meest effectieve strategie? Wanneer de hele organisatie erbij betrokken is. Iedereen werkt mee: van manager tot marketeer, van verkoopster tot developer. Kies één persoon die verantwoordelijk is. Iemand die inzet op employee advocacy. Die collega’s omtovert in actieve ambassadeurs van het (werkgevers)merk.

5 tips: hoe krijg je als organisatie je mensen zover?

1. Maak recruitment een gezamenlijk belang

Het succes van elke organisatie staat of valt met de kwaliteit van de medewerkers. Je taak als referral recruiter is om mensen ervan bewust te maken dat goede kandidaten aantrekken in het belang is van iedereen in de organisatie. Allereerst om te voorkomen dat vacatures onvervuld blijven en de werkdruk toeneemt. Maar ook omdat iedereen natuurlijk het liefst samenwerkt met leuke, waardevolle collega’s die passen binnen de organisatie.

2. Contentmarketing

Met contentmarketing maak je relevante en waardevolle content die precies aansluit bij de behoeften van je doelgroep. Denk hierbij niet alleen aan externe doelgroepen, maar ook aan je eigen medewerkers. Deel ervaringen, creëer beleving en ga de interactie aan. Hiermee bouw je aan een relatie en creëer je enthousiasme over en betrokkenheid bij je werkgeversmerk.

Contentmarketing gaat om interessante informatie en herkenbare, aansprekende en authentieke verhalen. Hou daarom altijd je ogen en oren open voor de verhalen van je collega’s. Maak hen bewust van het belang hun eigen ‘story’ te vertellen en die van collega’s te delen in hun netwerk. Samen creëer je zo een schat aan content die de moeite waard is om te delen. En samen bereik je ook een enorm netwerk van relevante personen.

3. Maak delen zo makkelijk mogelijk

Wie betrokken is, helpt graag content te delen. Zeker als deze ertoe bijdraagt goede en leuke nieuwe collega’s aan te trekken. Maar iedereen heeft het nou eenmaal ook erg druk … Maak het je collega’s dus zo makkelijk mogelijk.

Zorg dat je collega’s berichten eenvoudig kunnen liken, retweeten, forwarden, sharen en erop kunnen ‘commenten’. Breng de techniek op orde. Richt bijvoorbeeld een employee advocacy-platform in, met tools als LinkedIn Elevate en Rolepoint Refer. Bied ook kant-en-klare berichten aan, zorg voor leuke visuals en maak duidelijk op welke kanalen en op welke tijd ze het beste berichten kunnen delen.

4. Betrek de ceo

De rol van de ceo bij het delen van content wordt nogal eens onderschat. Bedrijven met een ‘zichtbare’ ceo hebben vaak een aantrekkelijk employer brand. Maak daarom ook gebruik van zijn (of haar) invloed en populariteit. Wie slim de invloed van zijn ceo gebruikt, kan het bereik van de gedeelde content enorm vergroten.

5. Focus op online én offline

Minstens net zo belangrijk als online content, al dan niet via social media, is de inzet van offline kanalen. Jij en je collega’s hebben in talloze situaties de kans om als ambassadeur van het werkgeversmerk op te treden. Op recruitmentevents natuurlijk, maar ook op open dagen, feestjes, privé-activiteiten, zakelijke ontmoetingen. Elke gelegenheid is er één om het employer brand te laden en nieuwe potentiële kandidaten te ontmoeten. Zorg dat je collega’s dus altijd zin hebben om hun verhaal te vertellen.

Wij helpen je graag verder!