Millennials werven? Zo haal je ze binnen.

Millennials (generatie Y) zijn de toekomst van onze arbeidsmarkt. Een flexibele generatie met een digital mindset.

De millennials hechten veel waarde aan authentiek zijn. Ze willen alles op hun eigen manier doen. Ze willen flexibel werken in een omgeving waar ze zich kunnen ontwikkelen en echt iets kunnen bijdragen. Millennials vinden dus flexibiliteit en vrijheid belangrijk. Dat uit zich ook op de werkvloer. Ook zingeving is in de werkcontext belangrijk. Een millennial is eerder bereid iets te doen, als hij weet waarom. Hij is altijd bezig met waarom hij iets op een bepaalde manier moet doen. Kan het makkelijker of efficiënter? Dan spot hij dat meteen.

Hoe haal je ze binnen, en hoe houd je ze binnen? Een heel relevante vraag, want volgens LinkedIn-onderzoek maken ze in 2020 liefst de helft van de totale beroepsbevolking uit.

1. Focus op het doel

Alleen eisen stellen zal deze generatie niet overtuigen. Maak duidelijk wat het grote doel is van de organisatie, en waarom je specifiek denkt dat de kandidaat als individu hieraan kan bijdragen.

2. Geef feedback na de sollicitatie

Volgens LinkedIn’s Talent Trends Report wil 95% van de millennials graag feedback krijgen over hoe ze het hebben gedaan, zo direct mogelijk na het sollicitatiegesprek. Die feedback vinden ze bijna net zo belangrijk als het gesprek zelf, zo blijkt.

3. Maak het sollicitatieproces eenvoudig

Millennials zijn op zoek naar gemak. Dus, geen drie of vier keer een formeel sollicitatiegesprek. En zijn al die 32 vragen op je sollicitatieformulier wel echt nodig? Waarom kunnen ze eigenlijk nog niet met hun mobiel bij je solliciteren? Maak het makkelijk!

4. Focus niet te veel op ervaring

Ervaring en vaardigheden zijn belangrijk, maar je kunt jonge mensen niet verwijten ze die ervaring nog niet hebben, ze willen juist niets liever dan ervaringen opdoen. Je kunt dan ook beter kijken naar potentieel: wat heeft iemand in zijn mars? Hoe kan hij of zij zich nog ontwikkelen?

5. Bied werknemers meer flexibiliteit

Traditionele 9-tot-5-culturen, met prikklokken, daarmee hoef je bij millennial niet aan te komen. Flexibele werktijden, de mogelijkheid om thuis te werken, sturen op resultaat in plaats van aanwezigheid: het maakt de millennial immers alleen maar productiever.

6. Focus op de waarde 

Millennials vinden leuk werk dat bijdraagt aan een positief hoger doel minstens even belangrijk als zo snel mogelijk een ton bruto verdienen. Er is recent een onderzoek gedaan naar de mentaliteit van millennials in het werkveld. Meer dan een kwart van de Nederlandse twintigers noemt dat een positieve bijdrage belangrijk is in hun carrière. Op de tweede plek komt goed samenwerken, met 24 procent. Geld speelt daarna pas een rol, met 14 procent.
Dus focus niet op geld, maar op de waarde die je levert voor de millennial.

Wil jij meer tips krijgen om de millennials te bereiken? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!