Werving: 4 veelgemaakte fouten

hhh

 

#1 Verkeerde boodschap

Regelmatig “verkopen” organisaties vacatures hetzelfde als zij hun producten verkopen. Ze leggen de focus op wat het bedrijf doet, wat hun prestaties zijn en wat het product belooft. Allemaal leuk en aardig, maar het is zelden voldoende om een toekomstig werknemer te overtuigen. De kandidaat is meer geïnteresseerd in hoe de organisatie als werkgever is, hoe de sfeer er is en welke cultuur er is. Ziet de kandidaat zich wel ertussen passen?

#2 Focus op vereisten

Ondanks de krappe arbeidsmarkt, hebben nog steeds veel organisaties de neiging om te werken met een uitgebreide opsomming van vereisten. Dit is best begrijpelijk; je bent immers op zoek naar iemand die je op die specifieke vlakken kan ondersteunen. De vereisten enkel benadrukken is in deze tijd echter niet meer voldoende. Belangrijker is naar de kandidaat te communiceren wat de functie oplevert: verkoop de functie! Waarom moet hij of zij juist op deze functie solliciteren? Zonder te overdrijven uiteraard, want in het kader van verwachtingsmanagement is het niet de bedoeling dat een kandidaat na de eerste werkdag er al genoeg van heeft.

#3 Eindeloze formulieren

Het eindeloos invullen van formulieren is een groot struikelblok voor veel werkzoekenden. Een nog grotere barrière: verplicht een online account aanmaken. Wanneer je als organisatie het solliciteren onnodig moeilijk maakt, haakt de kandidaat snel af. Als een organisatie solliciteren dusdanig moeilijk maakt, ziet een (latent) werkzoekende het tegenwoordig al snel niet meer zitten om te reageren op de vacature. Vraag je daarom af wat je écht nodig hebt aan informatie van een kandidaat. Wat wil je weten om te bepalen of hij of zij wel of niet interessant is voor de functie? In de meeste gevallen is naam, telefoonnummer en CV echt wel voldoende.

#4 Slordigheden in taalgebruik

Het klinkt wellicht als een open deur, maar dat blijkt het vaak toch niet te zijn. Nog veel te vaak worden er slordige fouten gemaakt in de schrijfstijl, grammatica of spelling van vacatureteksten. Vooral als een vacature vertaald wordt, gaat dit zelden goed. Het is zonde als een kandidaat hierdoor afhaakt. Zelfs als dit voor de functie niet relevant is, geeft dit een verkeerd beeld van de organisatie. Laat de vacature daarom desnoods door een of twee collega’s controleren voordat je hem online zet. Dan weet je zeker dat je daar niet de mist in gaat.

Tijd om deze fouten niet meer te maken. Wil je nog meer en diepere ondersteuning met het recruitmentproces? Wij helpen je graag verder!